تهران، شیخ بهایی، سئول، جنب پل سئول
۰۲۱۲۲۶۱۸۷۶۰ – ۰۹۱۲۵۷۹۵۵۹۷
شنبه تا پنجشنبه 8 الی 20

علت خرابی دیسک و صفحه ماشین

دیسک و صفحه ماشین

به راستی علت خرابی دیسک و صفحه ماشین چیست؟ علل مختلف موجب آسیب به این قطعه در ماشین می شود درادامه همراهمان باشید تا برایتان بگوییم. دیسک و صفحه یا اصطلاح لاتین آن clutch plate در واقع قسمتی از گیربکس یا جعبه دنده می‌باشند که با هدف انتقال نیرو جهت افزایش قدرت اتومبیل فعالیت می کنند.

ساختمان دیسک و صفحه متشکل از هفت قسمت صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، بلبرینگ کلاچ، دوشاخه کلاچ، صفحه دنده، شاخک هاو اهرم می‌باشد. اگر میخواهید بدانید که علت خرابی دیسک و صفحه ماشین و سایر قسمت‌های مربوطه چیست و چه علائمی دارد، با ما همراه باشید.

دیسک و صفحه ماشین

علائم خرابی دیسک و صفحه ماشین

clutch plate میتواند در اثر فشارهای مداوم، از خود مقاومت قابل توجهی نشان دهد. در واقع عمر متوسط دیسک و صفحه در اتومبیل های مختلف متفاوت است اما به طور میانگین آن را پنجاه هزار کیلومتر تخمین زده اند‌.

بیشتر بدانید: رفع مشکلات سوئیچ خودرو

در بیشتر موارد بروز مشکلات در پایین تر از این مسافت کمتر مشاهده می گردد اما این اتفاق در صورتی می‌باشد که عادتهای رانندگی شما اصولی باشد یا سایر موارد مانند نشت مایعات و فشار زیاد بر روی خودرو را در حداقل زمان ممکن برطرف نمایید. تحت هر شرایط یا عاملی ممکن است این قسمت خودرو دچار نقص گردد که در ادامه علائمی را بیان خواهیم کرد که در صورت مواجهه با آنها بهتر است سریعا به بهترین تعمیرگاه بنز مراجعه کنید.

۱- افزایش دور موتور خودرو در حالی که سرعت کاهش می‌یابد. در این شرایط دیسک نمی‌تواند تمام قدرت را به گیربکس وارد کرده و در نهایت بخشی از قدرت موتور به صورت هرز میان فلایویل و صفحه هدر میرود. در این شرایط شاهد افزایش قدرت موتور خواهید بود در صورتی که با توجه به عدم درگیری کامل، اتومبیل شتاب نمی‌گیرد.

۲- هنگامی که پدال کلاچ را فشار میدهند و متوجه میشوید که از حالت عادی سفت تر است در واقع علامتی برای خرابی دیسک و صفحه خواهد بود.

۳- ایجاد صدای غیر عادی مانند قیژ کشیدن یا تق تق، هنگام عوض کردن دنده یا عدم جا خوردن کامل دنده خصوصا در دنده یک و عقب.

۴- زمانی که کلاج را رها میکنید و خیلی سریع و ناگهانی به عقب پرتاب میگردد‌

۵- لرزش موتور و اتاق خودرو پس از رها کردن کلاچ هم میتواند نشانی از علت خرابی دیسک و صفحه خودرو باشد‌.

بیشتر بدانید: زمان تعویض شمع خودرو

دیسک و صفحه ماشین

علائم خرابی بلبرینگ چرخ

بلبرینگ از قطعات اصلی چرخ خودرو می‌باشد که خرابی آن میتواند برای راننده اتومبیل مشکل ایجاد کند. این قسمت نیز همانند سایر اجزای خودرو دچار آسیب میشود که در ادامه به علائم خرابی دیسک و صفحه ماشین اشاره خواهید کرد

بیشتر بدانید: تعویض روغن‌ بنز

۱- صدای عجیب و غیر عادی چرخ‌ها که بی شباهت به صدای جیرجیرک نیست.

۲- لرزش فرمان خودرو که هم در سرعت بالا و هم در پایین ترین سرعت قابل مشاهده است. خصوصا در سرعت های بالا که با فشار گاز و شتاب بالاتر خودرو، خود را بیشتر نشان می‌دهد.

بیشتر بدانید: تعمیر جعبه فرمان بنز

۳- انحراف خودرو به سمت چپ و راست در هنگام رانندگی و در یک مسیر مستقیم نیز میتواند نشانه ای از خرابی بلبرینگ چرخ باشد.

۴- روشن شدن چراغ ABS در صفحه کیلومتر در صورتی که از خرابی سیستم جلوبندی و ترمز نباشد.

بیشتر بخوانید: تعمیر ترمز بنز

۵- صدای تق تق در پیچ‌ها خصوصا در پیچ‌های تند و گردش به طرفین  از چرخ‌های خودرو نیز می تواند از نشانه های خرابی بلبرینگ باشد.

۶- در قسمتی که بلبرینگ خراب شده باشد، سبب خرابی و فرسودگی نامتقارن لاستیک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تعویض لاستیک بنز

۷- داغ شدن قسمت پشت چرخ ها نیز دیگر علامتی است که خرابی بلبرینگ را نشان میدهد. در چنین شرایطی بلبرینگ به خوبی عمل نکرده و باعث ساییدگی فلزات و اصطکاک چرخ‌ها و در نهایت داغی بیش از حد خواهد شد.

۸- قفل شدن چرخ ها و ایست آنها که در هنگام سرعت بالا میتواند حادثه آفرین باشد.

۹- لق بودن بیش از حد چرخ ها که سبب ایجاد سستی فرمان و عدم تحرک کافی اتومبیل میشود.

علت خرابی دیسک ماشین

همان طور که پیش تر ذکر کردیم عوامل مختلفی میتواند سبب خرابی دیسک و صفحه ماشین زودتر از موعد گردند که مهمترین آنها را بیان خواهیم کرد:

  • اعمال فشار در شرایط ناهموار موجب خرابی دیسک و صفحه ماشین

در هنگام رانندگی در مکانهای مختلف ممکن است با ناهمواری یا اصطلاحا پستی و بلندی هایی روبه رو شویم که عبور از آنها اجتناب ناپذیر میباشد. در این شرایط اگر فشار وارده بیشتر حد باشد میتواند به دیسک و صفحه آسیب وارد کند. از همین رو بهتر است در مواجهه با این پستی و بلندی‌‌ها از دنده مناسب استفاده کرده و فشار وارده بر روی موتور وسیله نقلیه را تا حد ممکن کاهش دهید. با این کار عمر صفحه کلاچ اتومبیل شما نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

  • رانندگی با سرعت بالا احتمال خرابی دیسک و صفحه ماشین را افزایش می دهد

رانندگی هر چقدر شتاب بیشتری داشته باشد با همان سرعت نیز عمر دیسک و صفحه را کاهش میدهد. در واقع سرعت و شتاب بالا، استهلاک صفحه را بالا میبرد و در زمان کوتاه‌تری نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد.

  • استفاده بیش از حد از کلاچ به دیسک و صفحه ماشین آسیب میزند

برخی بعد از این که دنده ی اتومبیل را در هنگام رانندگی تعویض میکنند، مدت زمان بیشتری را صرف میکنند تا پای خود را از روی کالج بردارند. در چنین شرایطی کالج هم چنان درگیر است بدون این که نیاز باشد. در این شرایط خیلی زود دیسک و صفحه اتومبیل شما ساییده شده و تمام خواهد شد.

  • افزایش تعداد سرنشینان یا افزایش بار حمل شده خرابی دیسک و صفحه ماشین

هر خودرو میزان استاندارد و مشخصی از وزن را برای تحمل دارد. اگر برای مدت زمانی خودرو را مجبور به تحمل وزن بیش از حد استاندارد کنیم  به قطعات مختلف اون از جمله صفحه کلاچ فشار خیلی زیادی وارد شده و در مدت زمان کوتاه‌تری مستهلک می‌شوند.

  • سایر علل خرابی دیسک و صفحه ماشین

از علت‌های دیگر خرابی دیسک و صفحه ماشین که موجب خرابی و کاهش طول عمر دیسک و  صفحه اتومبیل میگردد میتوان به نگه داشتن خودرو در سربالایی بدون ترمز، فرایند نادرست در تعویض دنده  و تقویت بیش از اندازه موتور خودرو اشاره کرد.

سخن آخر: خرابی در هر قسمت اتومبیل میتواند سبب افزایش احتمال خطر برای شما باشد. خصوصا در قطعات ضروری مانند بلبرینگ و دیسک و صفحه که نقش مهمی در حرکت و شتاب خودرو دارند. حتما در زمان مشاهده علائم فوق برای برطرف کردن اقدام نمایید.

 

یک پاسخ
  1. سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    فقط من یه سوال دارم هر خودرو تا چه وزنی رو میتونه تحمل کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *