تهران، شیخ بهایی، سئول، جنب پل سئول
۰۲۱۲۲۶۱۸۷۶۰ – ۰۹۱۲۵۷۹۵۵۹۷
شنبه تا پنجشنبه 8 الی 20

تعمیر کاتالیزور بنز

تعویض کاتالیزوز بنز

در این مقاله می خواهیم همه چیز راجع به تعمیر کاتالیزور بنز را بیان کنیم پس در ادامه همراهمان باشید. یکی از مهم ترین بخش های اصلی سیستم کنترل آلایندگی بنز، کاتالیزور بنز می باشد، که محل نصب آن در اگزوز است از طریق کاتالیزور، از سیستم خروج، گازهای ناشی از احتراق خودرو خارج می شوند و کاهش آلایندگی گازهای خروجی مهم ترین وظیفه این قطعه بوده، تعمیر کاتالیزور بنز اگر به موقع انجام شود مانع از خرابی آن خواهد شد بنابرین باید به موقع سرویس شود تا از خرابی آن جلوگیری گردد.

اگر کاتالیزور دچار مشکل شود، حتما باید تعمیر کاتالیزور بنز توسط متخصص انجام شود. خرابی این قطعه موجب مختل شدن عملکرد موتور می شود و از خارج شدن گازهای حاصل از احتراق موتور جلوگیری می کند، که این به نوبه خودش موجب می شود تا به داخل موتور هوا به خوبی نرسد و با دیگر گازهای حاصل از احتراق به موتور باز می گردند و سبب خراب شدن موتور در طولانی مدت می شود. جهت تعمیر موتور بنز با متخصص آن تماس بگیرید.

تعمیر کاتالیزوز بنز

با مشاهده علائمی مانند بد استارت خوردن خودرو، افزایش ناگهانی میزان مصرف سوخت، کاهش شتاب گیری و روشن شدن چراغ اخطار باید به تعمیر کاتالیزوز اقدام کنید.

بیشتر بدانید: تعمیر کمپرسور کولر بنز 

علت خرابی کاتالیزور بنز چیست؟

کاتالیزور طوری طراحی شده است که  همیشه باید کار کند اما همانند دیگر قطعات خودرو ممکن است خراب شود و به تعمیر و تعویض نیاز داشته باشد خرابی کاتالیزور بنز می تواند باعث خراب شدن موتور مرسدس بنز شود. همچنین اگر قسمتی از موتور بنز خراب گردد، موجب خراب شدن کاتالیزور می شود. از عوامل خرابی موتور می توان به خطای زمانبندی موتور، خرابی سنسور اکسیژن، مخلوط هوا و سوخت نامناسب، خرابی شمع ها، سوخت محفظه احتراق و ناقص سوخت اشاره کرد.

از علائم خرابی کاتالیزور می توان بد روشن شدن خودرو و درست استارت نخوردن اتومبیل، بد روشن شدن علائم اخطار روی صفحه آمپرها، خروج دود با بوی بد از اگزوز، کاهش شتاب خودرو و بالا رفتن میزان سوخت اتومبیل را نام برد. ضربات فیزیکی ناشی از جاده های نامناسب می تواند باعث آسیب دیدن کاتالیزور شود.

بیشتر بدانید: مشکلات بعد از تعمیر موتور خودرو

سرویس و تعمیر کاتالیزور بنز

یکی از قطعات مهم بنز که در کاهش آلایندگی های خروجی از موتور نقش مهمی دارد کاتالیزور بنز می باشد لذا هر چند وقت یکبار لازم است سرویس کاری آن انجام شود. سرویس کاتالیزور باعث می شود هر گونه رسوبات اضافی و آلودگی از آن پاک گردد تا به طور صحیح عملکرد خود را انجام دهد.

شست و شوی کاتالیزور بنز باعث افزایش راندمان این قطعه می شود ولی توسط افراد متخصص در بهترین تعمیرگاه بنز باید سرویس این قطعه انجام شود. اگر به طور کامل سوخت محفظه احتراق موتور نسوزد و از موتور مقداری سوخت خام خارج شود، موجب ایجاد مشکل در کاتالیزور بنز و دیگر خودرو ها می شود در دهانه کاتالیزور، سوخت خام آتش می گیرد و موجب بالا رفتن دمای کاتالیزور می شود و اجزای داخلی ذوب می شوند، که این باعث آسیب دیدگی کاتالیزور خواهد شد، که تعمیر کاتالیزور بنز در چنین حالتی وجود ندارد و باید به تعویض آن اقدام کنید. بیشتر بخوانید: تعمیر کامپیوتر بنز 

تعمیر کاتالیزوز بنز

همچنین به علت خرابی واشر، فرسوده شدن رینگ پیستون و پارگی کاسه نمد سوپاپ موجب خواهد شد دوده کربن غلیظ، ضد یخ یا روغن به داخل مبدل کاتالیزور بنز یا هر خودرویی وارد شود.

مسیر عبور گازهای خروجی از موتور با افزایش بیش از حد میزان دوده کربن داخل کاتالیزور مسدود می شود و اگر این مشکل رفع نشود و تعمیر کاتالیزور بنز به موقع صورت نگیرد، ممکن است موتور خودرو بسوزد.

حتما بخوانید: انواع بنز

نحوه تعمیر کاتالیزور بنز

تعمیر کاتالیزور بنز همیشه امکان پذیر نمی باشد ولی با چند روش گاهی می توان این قطعه را تعمیر کرد، که از روش های تعمیر کاتالیزور می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • برای تعمیر کاتالیزوز بنز از افزودنی های تمیز کننده کاتالیزور می توان استفاده کرد: استفاده از این افزودنی باعث بهبود عملکرد کلی خودرو می شود و به تمیز شدن کاتالیزور کمک می کند اگر موتور خودرو عملکرد ضعیفی دارد یا مصرف سوخت خودرو افزایش یافته است بهتر است از بنزین سوپر همراه با افزودنی تمیز کننده برای تمیز کردن کاتالیزور استفاده کنید.
  • شست و شوی کاتالیزور بنز: برای این که ناخالصی ها و آلودگی هایی که داخل کاتالیزور رسوب کرده اند از بین بروند این قطعه باید با فشار شسته شود این کار برای افراد مبتدی ممکن است، سخت باشد چون باید از جای خود کاتالیزور را باز کنند به همین برای شست و شوی این قطعه باید به تعمیرگاه بنز سرویس مراجعه و تعمیر کاتالیزور بنز را انجام دهید.
  • اجرای تیون آپ ایتالیایی برای تعمیر کاتالیزوز بنز: برای تعمیر کاتالیزوز خودرو استفاده از تیون آپ ایتالیایی ممکن است باورنکردنی و عجیب باشد، که شبکه لانه زنبوری را می توان به وسیله آن رفع کرد. بسیاری از رانندگان خودرو با سرعت های بالا در بزرگراه رانندگی نمی کنند. یا به سفرهای طولانی جاده ای نمی روند که این موجب می شود شبکه لانه زنبوری به تدریج انسداد شود. مشکل به این دلیل است که در مسافت های کوتاه که دور موتور پایین است و کاتالیزور به درجه حرارت مناسب نمی رسد، لذا دوده های کربن ورودی را نمی تواند تجزیه کند در نتیجه در شبکه لانه زنبوری به تدریج دوده ها جمع می شوند و موجب مسدود شدن منافذ خواهند شد.

کاتالیزور بنز c200

بنز C200 یکی از مدل‌های خودروی سدان متوسط محصول شرکت مرسدس-بنز است. کاتالیزور در خودروها، بخشی از سیستم تخلیه است که مسئول کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در گازهای خروجی از موتور است. در مورد بنز C200 نیز، یک کاتالیزور موجود است که در فرایند تخلیه گازهای سوخت احتراقی در موتور به کاهش مواد آلاینده مانند اکسید‌های نیتروژن (NOx)، کربن مونواکسید (CO) و هیدروکربن‌ها (HC) کمک می‌کند.

کاتالیزور در داخل خودرو به‌صورت یک واحد تعبیه شده است و معمولاً شامل ساختارهای کاتالیستی است که به راحتی می‌تواند واکنش‌های شیمیایی بین آلاینده‌ها و مواد جاذب را فعال کند. در مورد خودروهای مدرن مثل بنز C200، اکثراً از کاتالیزورهای سه‌طرحه استفاده می‌شود که شامل لایه‌هایی از کاتالیزورهای پلاتین، پالادیم و رودیوم است.

کاتالیزورها در کاهش آلودگی هوا و افزایش کارایی سوخت استفاده می‌شوند. با عبور گازهای احتراقی از کاتالیزور، این مواد آلاینده به صورت واکنش شیمیایی تبدیل می‌شوند و به آلاینده‌های کمتر و کم‌تر خطرناک تبدیل می‌شوند. این فرآیند باعث کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.

بیشتر بدانید: زمان تعویض شمع خودرو

کاتالیزور بنز e240

بنز E240 نیز یکی از مدل‌های خودروی سدان متوسط محصول شرکت مرسدس-بنز است. همچنین، مانند بنز C200 که در پرسش قبلی بیان شد، بنز E240 نیز با یک کاتالیزور برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در گازهای خروجی موتور تجهیز شده است.

کاتالیزور در بنز E200 وظیفهٔ کاهش مواد آلاینده‌های موجود در گازهای خروجی احتراقی را بر عهده دارد. این مواد آلاینده می‌توانند شامل اکسیدهای نیتروژن (NOx)، کربن مونواکسید (CO) و هیدروکربن‌ها (HC) باشند. کاتالیزور در داخل سیستم تخلیه قرار دارد و با استفاده از کاتالیز (معمولاً با استفاده از فلزات گرانبها مانند پلاتین، پالادیم و رودیوم)، واکنش‌های شیمیایی را فعال کرده و مواد آلاینده‌ها را به آلاینده‌های کمتر ضررناک تبدیل می‌کند.

استفاده از کاتالیزور در بنز E240 (و سایر خودروهای مدرن) منجر به کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود. آلاینده‌های موجود در گازهای خروجی موتور به صورت واکنش‌های شیمیایی در کاتالیزور تبدیل می‌شوند و به آلاینده‌های کمتر و کم‌تر خطرناک تبدیل می‌شوند. این بهبود در کیفیت هوا به منظور حفظ محیط زیست و سلامت افراد اطراف محل استفاده از خودرو اهمیت دارد.

قیمت کاتالیزورز بنز

قیمت کاتالیزور بنز برای مدل های مختلف متفاوت است و با توجه به مدل خودرو باید برای آن کاتالیزور تهیه کنید. برای تعمیر کاتالیزور بنز استفاده از این روش ابتدا باید با خودرو بنز خود با دور موتور بالا یک مسافت طولانی را طی کنید تا به دمای مطلوب کاتالیزور برسد و باعث برطرف شدن گرفتگی شبکه لانه زنبوری شود. همچنین به سوختن رسوبات موجود در اگزوز، سنسور اکسیژن و رسوبات سر سیلندر کمک می کند در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای استفاده از این روش از محدوده سرعت مجاز نباید خارج شوید، چون باعث به خطر افتادن جان سرنشینان و جان راننده می شود.

سخن آخر

طراحی کاتالیزور به صورتی می باشد تا طول عمر بالایی داشته باشند بنابرین هنگامی که این قطعه دچار آسیب می شود علت آن مربوط به قسمت های دیگر است و به کاتالیزور ممکن است ربطی نداشته باشد لذا باید برای تشخیص به بهترین تعمیرگاه بنز مراجعه کنید. از علت هایی که موجب خرابی کاتالیزور می شوند، اطلاع پیدا کنید تا به موقع اقدام و تعمیر کاتالیزور بنز یا تعویض این قطعه کنید و راه های تعمیر آن را بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *