تهران، شیخ بهایی، سئول، جنب پل سئول
۰۲۱۲۲۶۱۸۷۶۰ – ۰۹۱۲۵۷۹۵۵۹۷
شنبه تا پنجشنبه 8 الی 20

روشن شدن چراغ چک ماشین از جمله اتفاقات شایعی است که هر راننده ای میتواند با آن مواجه گردد. شاید شما هم جزو افرادی باشید که در زمان رانندگی متوجه روشن شدن چراغ چک شده اید و در همان لحظه نمیدانستید باید چه عکس العملی نشان دهید. روشن شدن چراغ چک ماشین در تمام موارد حاد نیست و نیازی ندارد بلافاصله بعد از روشن شدن، اتومبیل را متوقف یا خاموش کنید.

در برخی موارد مشکل با طی شدن مسافت کوتاهی رفع می گردد اما اگر چراغ چک بعد از گذر مسافت یا زمان کوتاه خاموش نشد لازم است خودرو از نظر وجود مشکل جدی بررسی شود. در ادامه علت روشن شدن چراغ چک ماشین را برای آگاهی بیشتر شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت روشن شدن چراغ آچار

چند علت روشن شدن چراغ چک ماشین

همان طور که گفتیم از آن جایی که روشن شدن چراغ چک ماشین یک اخطار کلی می‌باشد ممکن است هر راننده ای را نگران کند. چراغ چک میتواند به چند علت روشن گردد: اگر خودرو شما بنز است و چراغ چک ماشین روشن شد و نتوانستین مشکل را متوجه شوید به بهترین تعمیرگاه بنز مراجعه کنید

۱- سنسور اکسیژن: مشکل در سنسور اکسیژن از جمله مشکلات ساده و کم هزینه در خودرو می‌باشد. اگر روشن شدن چراغ چک ماشین به این قسمت مربوط گردد باید به سرعت رفع شود. چرا که عدم پیگیری آن میتوان. علاوه بر صدمه به قطعات گران قیمتی چون کاتالیزور، با عدم ارسال اطلاعات درست به کامپیوتر اتومبیل میزان سوخت مصرفی را تا پنجاه درصد افزایش دهد.

۲- ایراد در مبدل کاتالیستی: ایراد در این قسمت بیشتر در خودروهای فرسوده به چشم میخورد. ممکن است ایراد در شمع‌ خودرو، تعویض روغن موتور و سنسور اکسیژن دلیل اعلام مشکل در مبدل کاتالیستی باشد. در این شرایط علاوه بر افزایش مصرف سوخت، عملکرد حرکتی اتومبیل نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

۳- سنسور جریان هوا: چراغ چک ماشین میتواند با بروز مشکل در سنسور هوا نیز روشن گردد. سنسور هوا با اندازه گیری میزان هوای ورودی به موتور، به کامپیوتر خودرو اطلاعات را ارسال کرده تا در نهایت مقدار پاشش انژکتورها تعیین گردد.

۴- شمع‌ها و وایرها: شمع ها از جمله لوازمی هستند که با عمر مفید مشخصی، جزو لوازم مصرفی خودرو طبقه بندی میشوند. یعنی پس از اتمام کارایی میبایست تعویض شوند چرا که شمع و وایر معیوب، علاوه بر تاثیر بر روی تولید نشدن جریان برق مورد نیاز، میتواند بر روی باتری و کوئل و سایر بخش‌های خودرو تاثیرات مخربی داشته باشند.

۵- کویل: کوئل تأمین الکتریسیته مورد نیاز جهت ایجاد جرقه شمع‌ها را بر عهده دارد و خراب شدن آن می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند.

۶- باتری: در خودروهای مدل بالا چراغ باطری جداگانه تعبیه شده است اما در خودروهای قدیمی‌تر روشن شدن چراغ چک میتواند ناشی از خرابی در قسمت باطری و دینام باشد‌. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به باطری سازی بنز کلیک کنید.

۷- سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG): گاهی نیاز است با روشن شدن چراغ چک شیر ERG  و پورت‌های مربوطه بررسی شوند تا از آسیب بیشتر به انژکتور خودرو و هزینه های بسیار بالای تعمیر جلوگیری گردد.

۸- ترموستات: از قطعات کاربردی خودرو می‌باشد که با بررسی دمای محیط، دمای موتور را تنظیم می‌کند. چراغ چک ناشی از اختلال در ترموستات میتواند به دلیل عدم تعویض به موقع مایع خنک کننده داخل آن باشد.

انژکتور سوخت ،ایراد در سیستم دزدگیر، نشتی خلا، مشکل در درپوش باک، شل شدن کلاهک گاز، ایراد در سنسور MAF و موارد دیگر از جمله ایرادات خودرو می‌باشند که نیاز است در تعمیرگاه و با کمک دیاگ خودرو مشخص و رفع گردند.

چراغ استپ خودرو

بر روی صفحه کیلومتر اکثر خودروها چراغ هایی وجود دارد که هر کدام در موارد اشکالات خاص با روشن شدن به راننده اعلام هشدار میکنند. یکی از این چراغها، چراغ استپ می‌باشد که هنگام روشن شدن آن به تنهایی، باید بدانید که علت به یکی از موارد زیر مربوط خواهد شد:

بروز درگیری در قسمت ترمز دستی

ایراد در سوئیچ ماشین

کاهش بیش از حد استاندارد روغن ترمز

کاهش کیفیت یا تمام شدن لنت ترمز

افزایش دمای بیش از حد اتومبیل و بالا رفتن آمپر

کاهش کیفیت یا پاره شدن تسمه تایم

هنگامی که چراغ استپ اتومبیل شما روشن شد لازم است در اولین فرصت اتومبیل خود را خاموش کنید. چرا که اشکالات موجود میتواند آسیبهای جدی‌تری را ایجاد کنند. هنگامی که چراغ STOP  خودروی شما روشن می شود لازم است آن را به تعمیرگاه برده تا عیب آن توسط متخصص مجموعه بررسی و اصلاح گردد.

چراغ stop با سایر چراغ‌ها

اما در مواقعی نیز ممکن است چراغ استپ با چراغ های دیگر به صورت همزمان روشن گردد.

۱- روشن شدن چراغ استپ و باطری: چراغ باتری اتومبیل به سنسوری وصل میباشد که اندازه ولتاژ خروجی دینام را مورد بررسی قرار میدهد. زمانی که ولتاژ از حد نرمال بیشتر یا کمتر میشود، چراغ باطری بر صفحه کیلومتر روشن میشود. اگر هم زمان با چراغ استپ روشن شود، مشکل از دینام خواهد بود.

۲- روشن شدن چراغ چک ماشین و روغن: دلایل متفاوتی ممکن است سبب بروز چنین مواردی گردند. به عنوان نمونه فرسوده شدن یا بی کیفیت بودن فیلتر روغن، کاهش توانایی پمپ روغن یا اویل پمپ، خرابی در قسمت میل لنگ، مشکل در یاتاقان ها، ایراد در سیم کشی خودرو، بی کیفیت بودن روغن موتور، عدم کارکرد سنسورها و غیره که میتوان در تعمیرگاه با انجام دیاگ علت را دقیق مشخص نمود.

۳- روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی: در این شرایط اول ترمز دست و بعد سلامت سوییچ خودرو را بررسی کنید. سپس لنت و میزان روغن ترمز باید بررسی گردد.

چراغ آچار خودرو

بسیاری از خودروهای استاندارد دارای چراغ آچار در صفحه کیلومتر خود می‌باشند. این چراغ به سرویس های دوره ای اشاره دارد که در زمان معین باید انجام گیرد. به عبارت دیگر با روشن شدن این چراغ راننده پی خواهد برد که زمان سرویس دوره ای خودرو فرا رسیده است. با انجام به موقع سرویس دوره‌ای علاوه بر رفع مشکلات، تعویض قطعات فرسوده، باعث کاهش استهلاک خودرو و افزایش طول عمر آن نیز میگردد. سرویس‌های دوره‌ای بسته به نوع و مدل خودرو موارد بسیاری را در بر میگیرد که موارد زیر رایج‌ترین آیتم‌های قابل بررسی در این سرویس خواهد بود:

  • روغن موتور
  • فیلتر روغن موتور
  • تسمه تایم
  • روغن ترمز
  • شمع‌های خودرو
  • فیلتر هوا
  • روغن گیربکس
  • لنت ترمز
  • فیلتر بنزین
  • ضدیخ
  • چرخ‌ها و لاستیک‌ها
  • و موارد دیگر

پس با روشن شدن چراغ آچار حتما برای سرویس دوره ای خودرو اقدام نمایید.

علت روشن شدن چراغ چک ماشین و لرزش خودرو

روشن شدن چراغ چک ماشین و لرزش خودرو می‌تواند نشانه مشکلی در سیستم خودرو باشد. برخی از علل ممکن عبارتند از:

  1. مشکل در سیستم الکتریکی: روشن شدن چراغ چک ممکن است به دلیل مشکل در سیستم الکتریکی خودرو باشد. مثلاً، سیستم تزریق سوخت، سیستم آبسردکن، یا سیستم تعلیق ممکن است مشکل داشته باشند.
  2. مشکل در سیستم انجماد: در آب و سرمای زمستانی، مشکلات مربوط به انجماد سیستم خنک کننده ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک شود. در این شرایط، سرما به تزریق سوخت و یا سیستم تعلیق خودرو آسیب می‌رساند.
  3. مشکل در سیستم تعلیق: لرزش خودرو ممکن است به دلیل مشکل در سیستم تعلیق، مانند آوارگی در سیستم تعلیق یا لرزش در زمان ترمز کردن، باشد. این مشکلات می‌توانند منجر به روشن شدن چراغ چک شوند.
  4. مشکل در سیستم تزریق سوخت: روشن شدن چراغ چک ممکن است به دلیل مشکلاتی در سیستم تزریق سوخت خودرو باشد. این مشکلات می‌توانند شامل انسداد در فیلتر سوخت، خرابی در پمپ سوخت، یا عدم عملکرد در سنسورهای مربوط به سوخت باشند.

توصیه می‌شود در صورت روشن شدن چراغ چک ماشین و لرزش خودرو، به یک تکنسین متخصص مراجعه کنید تا علت مشکل را تشخیص داده و تعمیرات لازم را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *