تهران، شیخ بهایی، سئول، جنب پل سئول
۰۲۱۲۲۶۱۸۷۶۰ – ۰۹۱۲۵۷۹۵۵۹۷
شنبه تا پنجشنبه 8 الی 20

تعمیر جعبه فرمان بنز

تعمیر جعبه فرمان بنز

تعمیر جعبه فرمان بنز نیاز به رسیدگی فوری توسط متخصص دارد. از جمله مشکلات متداولی که برخی مالکان خودروهای بنز را روانه ی تعمیرگاه میکند، خرابی و نامیزانی جعبه فرمان است. اغلب رانندگان در هنگام دریافت معاینه فنی خودرو، متوجه این مشکل میشوند و برخی دیگر با توجه به علائم هشدار درمی‌یابند که اتومبیل دچار نقص شده است. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا با علائم خرابی و تعمیر جعبه فرمان بنز آشنا شوید.

تعمیر جعبه فرمان در خودرو بنز

تعمیر جعبه فرمان بنز در خودروهای مرسدس بنز نقش حفظ تعادل و حرکت به طرفین را دارد. این ابزار کاربردی در دو نوع برای این برند خودرو تعبیه شده اند. یک نوع هیدرولیکی است که با فشار روغن  توسط پمپ هیدرولیک ایجاد میگردد. اما نوع دوم جعبه فرمان‌های برقی میباشند که پمپ هیدرولیک ندارند. در صورتی خرابی هر یک تعمیر جعبه فرمان بنز نیاز فوری خودرو است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: زمان تعویض شمع خودرو

تعمیر جعبه فرمان بنز

بیشتر بدانید: تعمیرگاه بنز

عملکرد جعبه فرمان چگونه است؟

وقتی صحبت از فرمان خودرو می شود اکثرا گمان میکنند تنها منظور غربیلک فرمان است. در حالی که غربیلک تنها قسمتی از سیستم پیچیده ی فرمان می‌باشد، که در صورت بروز مشکل تعمیر جعبه فرمان بنز باید صورت گیرد. یکی از اجزای اصلی این سیستم پیچیده، جعبه فرمان است که که نقش انتقال گشتاور دست راننده به چرخ‌های اتومبیل با کمک مفصل‌ها و سیبک‌های  سیستم فرمان به سگ دست می‌باشد.

بیشتر بخوانید: تست گیربکس اتومات

در واقع وقتی راننده فرمان را حرکت میدهد، این حرکت به جعبه فرمان منتقل میگردد. جعبه فرمان با تبدیل حرکت چرخشی غربیلک به حرکت خطی، آن را با کمک میله بندی به سگ‌دست میرساند. نقش سگ‌دست بر روی سیبک‌ها، چرخش به خارج و داخل است که همین امر سبب پیچیدن چرخ‌ها به سمت چپ و راست خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دیاگ بنز

علائم خرابی جعبه فرمان بنز

جعبه فرمان هم مانند تمام قسمت‌های دیگر اتومبیل فرسوده و خراب میشود. تعمیر جعبه فرمان بنز و تعویض قطعات معیوب سبب میشود تا کارکرد آن به شکل سابق برگردد. اگر تمایل دارید قبل از خرابی جعبه فرمان برای صرفه جویی در زمان و هزینه، عیب‌های اولیه شناسایی و تعمیر شوند، بهتر است به صورت مرتب آن را سرویس نمایید.

بیشتر بخوانید: تعمیر موتور خودرو

اگر جعبه فرمان دچار مشکل شود، فرمان عملکرد خوبی نخواهد داشت و در نتیجه می تواند سبب بروز اتفاقات غیرقابل کنترل در زمان  رانندگی شود. پس اگر حتی کوچکترین علائم  خرابی جعبه فرمان را مشاهده نمودید حتما جهت رفع اقدام کنید.

۱- سفت شدن غربیلک فرمان

که میتواند ناشی از مواردی زیر باشد:

  • عدم تنظیم درست جعبه فرمان
  • محکم شدن بیش از حد کلاهک کمک فنر و چهارشاخ فنر
  • سفت شدن سیبک‌های جعبه فرمان
  • کم شدن باد لاستیک یا کاهش عمر مفید آن (بیشتر بدانید: تعویض لاستیک بنز)
  • تجمع روغن، گرما یا کاهش فشار هیدرولیک و اعمال فشار به جعبه

مهم نیست کدام یک از علائم بالا سبب سفت شدن فرمان شده است، زیرا به هر حال نشان از فشار بر روی جعبه فرمان می‌باشد. این نقص باید حتما تعمیر گردد چرا که میتواند در لحظات خاص رانندگی سبب بروز خطر شود. با یک تنظیم جعبه فرمان یا حتی تعمیر جعبه فرمان بنز و افزودن روغن فرمان میتوان این مشکل را حل نمود.

۲- نشت مایع جعبه فرمان

کارکرد جعبه فرمان به صورت هیدرولیک است و در صورت نشتی، قطعا با کاهش عملکرد مواجه خواهد شد. زمانی که از جعبه فرمان مایعی نشت کند، به این معنا خواهد بود که یکی از اتصالات دچار لقی شده، واشری شکسته و یا سایر موارد دیگری اتفاق افتاده است. رفع کردن این اشکال در اسرع وقت جزو اقدامات واجب می‌باشد چرا که میتواند سبب اعمال گرمای بیش از حد به جعبه فرمان و شکنندگی چرخ دنده‌ها و سایر اجزا میگردد. برای تشخیص نشتی می توان از بوی آن، با ریزش روغن صورتی یا قرمز از سمت عقب موتور متوجه شد.

بیشتر بدانید: باطریسازی بنز

۳- شنیده شدن صدا به هنگام چرخش فرمان

هنگامی که فرمان خودروی بنز خود را به چپ یا راست می‌چرخاند ممکن است صدایی غیر عادی به گوشتان برسد. این صدا می تواند هشداری برای وجود مشکل در جعبه فرمان باشد.

این صدا جیغ مانند میتواند در هنگام حرکت یا ساکن بودن ماشین شنیده شود. البته عوامل دیگری نیز میتواند سبب بروز این اتفاق گردد که جعبه فرمان هم جزو موارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بیشتر ببینید: تعمیر جلوبندی بنز

جعبه فرمان الکترو هیدرولیک یا برقی بنز

این نوع جعبه فرمان امروزه در بسیاری از خودروهای برند مرسدس بنز، جایگزین جعبه فرمان های هیدرولیکی شده است. با این که عملکرد هر دو نوع جعبه فرمان یکسان و مشابه است اما تفاوتهایی نیز دارند.

فرمان برقی خودرو
تعمیر جعبه فرمان بنز

به عنوان نمونه جعبه فرمان برقی دیگر نیروی مورد نیازش را از قسمت موتور دریافت نمی‌کند. این امر سبب میشود که سبب کاهش بازدهی موتور نشود. در واقع در جعبه فرمان برقی، یک موتور الکتریکی در پشت پمپ تعبیه میشود که وظیفه تامین نیرو را بر عهده دارد. این موتور که به جای تسمه هیدرولیک قرار گرفته، فضای کمتری را اشغال خواهد کرد.

سخن آخر

همان گونه که میدانید خودروهای لوکس با برند مرسدس بنز از جمله اتومبیلهای بسیار مقاوم هستند. اما خرابی قطعات موجود از جمله تعمیر جعبه فرمان بنز میتواند بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود. وجود نقص در این قسمت علائمی دارد که توجه ابتدایی به آن از خسارت‌های بیشتر جلوگیری میکند. پس از مرحله شناخت نقص, مهم است برای تعمیر جعبه فرمان بنز حتما قطعات خریداری شده اصل و مرغوب باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *