تهران، شیخ بهایی، سئول، جنب پل سئول
۰۲۱۲۲۶۱۸۷۶۰ – ۰۹۱۲۵۷۹۵۵۹۷
شنبه تا پنجشنبه 8 الی 20

علائم خرابی کمک فنر خودرو و تعمیر کمک فنر

تعمیر کمک فنر خودرو

نقش کمک فنر خودرو چیست؟ عمرمفید کمک فنر ماشین  چقدر است؟ از کجا بفهمیم فنر و کمک فنر ماشین سالم است؟ راه های مراقبت از فنر و کمک فنر خودرو چیست؟ هزینه تعمیر فنر و کمک فنر خودرو چقدر است؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به تمام سوالات پاسخ دهیم.

تعمیر کمک فنر بنز

کمک فنر خودرو نقش مهمی در تحمل وزن خودرو، جذب شوک‌ها و لرزش‌ها، تعادل خودرو در طول رانندگی، بهبود رفتار خودرو در رویارویی با موانع و پیچیدگی‌های جاده و افزایش راحتی رانندگی دارند.

از طریق کمک فنرها، وزن خودرو روی چرخ‌ها توزیع می‌شود و به همین دلیل این فنرها به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم آماده سازی خودرو برای حرکت شناخته می‌شوند. همچنین کمک فنرها با جذب شوک‌ها و لرزش‌های جاده، خرابی قطعات و لوازم داخلی خودرو را کاهش می‌دهند.

از دیگر وظایف کمک فنرها، تعادل خودرو در طول رانندگی و بهبود رفتار خودرو در رویارویی با موانع و پیچیدگی‌های جاده است. همچنین، با افزایش راحتی رانندگی، به سرعت و ایمنی در رانندگی کمک می‌کنند.

با توجه به نقش مهم کمک فنرها در رفتار خودرو، باید همیشه به وضعیت این اجزا توجه کرد و در صورت نیاز، به تعویض یا تعمیر آن‌ها پرداخت.

اطلاعات بیشتر: تعمیرگاه بنز

علائم خرابی کمک فنر خودرو

علائم خرابی کمک فنر خودرو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- افزایش ارتعاش و لرزش هنگام رانندگی

2- کاهش قدرت کششی خودرو، به ویژه در حالت بارگیری

3- فاصله بین بدنه خودرو و زمین کمتر از حالت عادی

4- تعویض فرکانس و محل شکست کمک فنر

5- ایجاد صدا و سر و صدای غیر عادی هنگام رانندگی

6- بیشتر شدن اتلاف ترمز و سایر لوازم جانبی خودرو

اگر این علائم را در خودروی خود مشاهده کردید، بهتر است به یک کارشناس خودرو مراجعه کنید و کمک فنرهای خودرو را بررسی کنید. توجه داشته باشید که کمک فنرهای خراب، باعث کاهش کارایی و ایمنی خودرو شده و باید به سرعت تعمیر شوند.

علائم خرابی کمک فنر

کمک فنر خودرو نقش بسیار مهمی در کنترل ماشین و ایمنی آن دارد، به همین دلیل، در زمان مشاهده علائم خرابی ماشین باید هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کرد.

۱. کشیده شدن خودرو به یک سمت

اگر حین رانندگی خودروی شما به یک سمت کشیده شود می‌توان از این موضوع دریافت که کمک فنر خودروی شما باید تعویض گردد.

۲. تکان‌ها و حرکات غیرعادی خودرو

اگر حین رانندگی متوجه شوید که خودرو حین عبور از دست انداز گیر دارد و به خوبی کار نمی‌کند و در هنگام ترمز کردن ماشین حالت شیرجه پیدا می‌کند مشکل از کمک فنر است و باید تعمیر شود.

۳. لغزش و کنترل دشوار خودرو در پیچ‌ها

کمک فنر خودرو در کنترل آن تأثیر زیادی دارد. خرابی کمک فنر بسیار خطرناک است و کنترل راننده  خودرو در پیچ‌ها کاهش می‌یابد و موجب تصادف می‌شود.

۴. نشتی روغن از کمک فنرها

علت نشتی روغن از کمک فنرها چیست؟

نشتی روغن از کمک فنرها ممکن است به دلیل چندین علت مانند فشار بالای روغن در کمک فنر، خرابی در خود کمک فنر، یا شکستگی در جوش‌های کمک فنر وجود داشته باشد.

هنگامی که کمک فنر خودرو دچار نشتی روغن می‌شود، می‌تواند باعث کاهش راندمان و کیفیت عملکرد تعلیق خودرو شود و در صورت نادیده گرفتن این مشکل، باعث خرابی قطعات مرتبط با تعلیق و سایر قطعات خودرو شود.

برای رفع نشتی روغن از کمک فنر، ابتدا باید علت آن را تشخیص داد و سپس نسبت به تعمیر آن اقدام کرد. بهتر است هر چه زودتر به یک تعمیرکار خودرو مراجعه کنید تا از تعمیر صحیح کمک فنر خودرو اطمینان حاصل کنید.

اگر کمک فنرها نشتی داشته باشند، باید هر چه سریعتر آن‌ها را تعویض و یا تعمیر نماید.

۵. رقصیدن چرخ‌ها

اگر هنگام حرکت چرخ خودرو بالا و پایین شود که در رانندگی به آن رقص خودرو می‌گویند در این حالت مشکل از کمک فنر است.

۶. ساییدگی لاستیک‌ها

پوسیدگی و ساییدگی لاستیک‌ها نشان دهنده آن است که کمک فنرها دچار مشکل شده است و باید تعویض شوند.بیشتر بدانید: تعویض لاستیک بنز

۷. شنیدن صدای تقه‌مانند خودرو

شنیدن صدای تق‌تق حین رانندگی  به‌دلیل شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنراست. و باید سریعا تعمیر گردد.

شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر

تعمیر کمک فنر بنز
کمک فنر خودرو

شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر می‌تواند مشکل جدی و خطرناکی باشد، زیرا کمک فنر با شل شدن پیچ ممکن است به طور ناگهانی منهدم شود و باعث بروز تعطیلی وضعیت ناامن در خودرو شود. برای رفع این مشکل، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا خودرو را در یک محل ایمن و صاف پارک کنید و مطمئن شوید که فرمان را در جایی قفل کرده‌اید تا جلوی حرکت غیرقابل کنترل خودرو را بگیرد.
  2. از ابزار مناسب برای باز کردن پیچ استفاده کنید. اغلب پیچ نگهدارنده کمک فنر با یک سایز خاص برای هر خودرو طراحی شده است. بهتر است از سایز صحیح استفاده کنید تا به پیچ آسیب نرسد.
  3. با استفاده از گره دوزی یا دسته متحرک مناسب، پیچ را به حالت جمع شده و درست قرار دهید. سپس پیچ را به حالت مناسب بچرخانید و محکم کنید. اطمینان حاصل کنید که پیچ به درستی جایگزین شده و قفل شده است.
  4. پس از تنظیم پیچ، بهتر است توسط یک مکانیک ماهر یا فنی خودرو محلی، وضعیت و نگهداری کمک فنر و سیستم تعلیق را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که همه قطعات به درستی نصب و تنظیم شده‌اند.

در هر صورت، برای رفع این مشکل بهتر است با یک متخصص خودرو مشورت کنید تا به شیوه صحیح و ایمنی این عملیات را انجام دهید.

کمک فنر خودرو

کمک فنر قطعه‌ای از خودرو است که در از بین بردن نیروی ضربه‌ای بسیار موثر است. نیروی ضربه‌ای نیرویی است که از کف جاده به شاسی خودرو وارد می‌شود .

انواع کمک فنر خودرو

 کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی

یک سیلندر وجود دارد در این قطعه از ماشین که داخل آن پر از روغن است و یک پیستون که با بالا و پایین رفتن خودرو در چاله‌ها را کنترل خواهد نمود.
سوراخ‌های ریزی در سر پیستون ا وجود دارد که وقتی  در سیلندر بالا برود , روغن با فشار بسیار زیاد از این سوراخ‌ها عبور می‌کند.

کمک فنر صلب و یا خشک

کمک فنرهای کامیون‌ها  مانند کمان یا شمشیر بوده و طول بسیار زیادی دارند که معمولا لایه لایه روی هم قرار گرفته‌اند .

در این یه تکه از قطعه خوردو 2 سر آن به 2 نقطه شاسی وصل است و هنگام بالا و پایین رفتن چرخ خودروها یا باز و یا جمع خواهد شد که همین مقاومت در جمع شدن باعث می‌شود تا نیروی ضربه‌ای به شاسی و بدنه به شدت کاهش یابد .

کمک فنر پنوماتیکی یا بادی

در این نوع , یک کمپرس در خودرو برای ارسال باد فشرده شده قرار دارد که هنگامی که پیستون در سیلندر بالا می‌رود با مقاومت شدید هوای تحت فشار روبه‌رو شده و مانع حرکت راحت و آزاد پیستون می‌شود .در این نوع نیز نیروی ضربه‌ای به گرمایی تبدیل شده و می‌تواند باعث ایجاد راحتی برای سرنشینان خودرو شود .

عمرمفید کمک فنر ماشین

طول عمر ضربه گیرها حداقل 4 تا 5 سال است. اما در واقع به شرایط جاده بستگی دارد. اگر ماشین را بیشتر در جاده های صاف رانندگی کنید، طول عمر می تواند حتی تا 10 سال افزایش یابد. به طور مشابه، اگر بیشتر در جاده های ناهموار پر از شکاف، دست اندازها یا چاله ها رانندگی می کنید، ممکن است کمتر از 5 سال باشد. با این حال، عامل تعیین کننده واقعی این است که کجا رانندگی می کنید و چگونه رانندگی می کنید. به عنوان مثال، اگر زیاد رانندگی در خارج از جاده انجام می دهید، یا زمان زیادی را در جاده های خاکی سپری می کنید، شوک های  شما خیلی سریع تر از بین می روند.

زمان تعویض بادی بنز

تمامی رانندگان اسم کمک فنر را شنیده‌اند و با آن آشنایی کامل دارند. تعمیرکاران خودرو بع این وسیله خودرو گاهی اوقات دمپر نیز می‌گویند. به این قطعه باید بسیار توحه گردد و کارایی آن را باید رانندگان بداننو و همچنین ایمنی آن‌ها از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. مانند تمام قطعات متحرک یک خودرو کمک فنر می‌تواند به مرور زمان خیلی راحت فرسوده شود و نیاز به تعویض داشته یاشد. همیشه اطلاع از زمان تعویض کمک فنر مشخص نیست.

مدت زمان ماندگاری کمک فنر متغیر بستگی دارد و باید در هر مدت کوتاهی چک شود تا از سلامت آن اطمینان حاصل نمود. مارک و مدل خودرو، مسافت پیموده شده طی شده، و نوع سطوح جاده‌ای که روی آن رانده شده است. بسته به کیفیت کمک فنر می‌توان در نظر گرفت که ۴ تا ۵ سال تقریباً طول عمرفنر است و مس از آن باید تعویض گردد.
با در نظر گرفتن این موضوع، یک خودروی معمولی در طول عمر خود از ۳ یا ۴ بار تعویض کمک فنر برخوردار می‌شود.

سخن پایانی

کمک فنر خودرو از مهم ترین اجزای خوردو است که رانندگان باید بسیار به آن توجه نماید، این قطعه سلامت ماشین را تضمین می‌کند و آسیب رسیدن به آن باعث خرابی ماشین می‌شود و گاهی در جاده منجر به تصادف می‌گردد پس حتما آن را چک نماید ممنون کا تا پایان با ما همراه بودید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *