علت به هم خوردن بالانس چرخ های ماشین چیست؟ در ادامه همراهمان باشید. از جمله بخشهای مهم و حساس هر خودرویی، چرخهای آن است. این قسمت شرایط حرکت را برای خودرو فراهم و شما را به مقصد مورد نظرتان هدایت میکند. از جنبههای بااهمیت نگهداری چرخها، این است که همواره بالانس باشند. بالانس کردن چرخها میتواند شامل افزودن وزنه به رینگها برای مطمئن شدن از توزیع همسان وزن در چرخها باشد.
عدم بالانس چرخها میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد همچون:
۱- تغییرات نامتعادل شرایط آب و هوا: هنگامی که هوا بسیار سرد یا گرم است، ذرات هوای داخل لاستیکها دچار انقباض یا انبساط میگردد. اگر به طور دورهای و منظم باد لاستیکها بررسی شود، میتوان از عدم تعادل چرخها جلوگیری نمود.
۲- شکستن قطعات مرتبط با چرخها: قطعات خودرو که به چرخها مربوط میشوند، میتوانند در اثر برخورد با سرعت گیر، کناره پیادهرو، دستاندازهای خیابانی یا هر نوع شی دیگری در جاده دچار نقص، شکستگی یا انحراف گردند.
۳- فرسودگی قطعات و تولید نادرست لاستیکها نیز میتوانند از دیگر علل برهم زدن بالانس خودرو تلقی گردند.
حال سوال مهم اینجاست که چرا تا این حد بالانس کردن چرخها دارای اهمیت است؟ ادامه مطلب را مطالعه نمایید تا به اطلاعات جامعی در این خصوص دست یابید.
اگر خودرو شما بنز است برای بالانس چرخ ها به بهترین تعمیرگاه بنز در تهران مراجعه کنید.
بالانس نبودن چرخها یعنی چه؟
این سوال برای بسیاری مطرح است که چرا باید چرخها را بالانس کنیم؟ در پاسخ میتوان اینگونه عنوان کرد که یک خودرو برای حرکت سالم، متعادل و یکنواخت نیاز دارد که چرخهایش مستقیم بچرخند. این در حالتی ممکن است که چرخهای شما بالانس باشند و هرگونه خلاف این موضوع را میتوان ناشی از عدم بالانس بودن دانست. تعمیرکاران و تکنیسینها، برای بررسی وضعیت بالانس چرخها، اقدام به چرخاندن لاستیکها میکنند و در صورت عدم بالانس از وزنههای کوچک سربی بهره میبرند.
این که وزنهها فقط در یک ناحیه یا در نواحی مختلف چرخ متصل شود، به وضعیت هر چرخ بستگی دارد که طبق تشخیص تکنیسین انجام خواهد شد.
تعویض لاستیک بنز را به متخصص بنز بسپارید.
معایب بالانس نبودن چرخها
بالانس بودن چرخها میتواند علاوه بر ایجاد ایمنی برای سواران، از بروز برخی معایب و پیامدها نیز جلوگیری کند. به همین جهت لازم است در هنگام مواجهه با عدم بالانس حتما مشکل رفع گردد.
ساییده شدن ناهموار آج لاستیکها: هنگامی که ماشین در حالت عدم تعادل قرار بگیرد، به هنگام رانندگی، وزن متغیری را تجربه خواهد کرد. این ناپایداری میتواند سبب ساییده شدن ناهماهنگ در هر چرخ گردد. رانندگی طولانی مدت با این حالت میتواند خطرافرین بوده و اتفاق غیرقابل انتظاری را در پی داشته باشد.
لرزش بیش از حد خودرو: هنگامی که فرمان خودرو دچار لرزش و عدم تعادل میگردد، میتواند نشانهای از عدم بالانس چرخها باشد. اگر به این نکته توجه نگردد میتواند سبب بروز ناراحتی و خطر گردد. لرزش در هر سرعتی، تاحدودی میتواند عدم بالانس در چرخهای جلو یا عقب را نشان دهد.
فشار بر سایر اجزای خودرو: اگر بالانس چرخها را نادیده بگیریم میتواند فشار اضافی بر دیگر اجزا و قطعات خودرو وارد نماید. از جمله تأثیرگذاری بر روی کمک فنرها، یاتاقانها، بلبرینگها و مجموعه چرخها. همین موضوع سبب فرسودگی زودهنگام قطعات شده و نیازمند به تعویض آنها خواهید شد.
مصرف بد سوخت: عدم بالانس چرخها میتواند سبب ایجاد فشار بر روی موتور خودرو شده و موتور را برای انجام فعالیت نیازمند سوخت بیشتر کند. اگر مصرف سوخت دورهای چک شود، با افزایش مصرف میتوان به یکی از گزینههای که عدم بالانس چرخها است به راحتی پی برد.
شتاب و ترمزگیری ضعیف: در حالت عدم بالانس خودرو، ترمز برای اعمال به نیروی بیشتری نیاز دارد تا خودرو متوقف شود. اما عملکرد ضعیف آن در این حالت علاوه بر افزایش احتمال خطر، سبب کاهش عمر سیستم ترمز نیز خواهد شد.
عدم بالانس نبودن چرخهای جلو
این که چرخهای جلو از حالت تعادل و بالانس خارج گردند میتواند علائمی مانند لرزش فرمان داشته باشد. معمولا در سرعتهایی خصوصا نود کیلومتر، شاهد آن خواهید بود که فرمان اصطلاحا در دستان شما بازی میکند. در خودروهایی که محور در چرخهای جلو تعبیه شدهاند این لرزشها ملموستر هستند.
بیشتر بدانید: تایم تعویض قطعات مصرفی بنز
عدم بالانس نبودن چرخهای عقب
یکی از اولین و بااهمیت ترین، نشانههایی که حکایت از عدم بالانس چرخهای عقب دارد، لرزش فرمان خواهد بود. تنها چند گرم اختلاف وزن در هر بخش از لاستیک میتواند لرزشهای قابل توجهی به اتومبیل اعمال کند. اگر در جاده و با سرعت بالای صد کیلومتر بر ساعت حرکت کنید قطعا لرزش زیاد در فرمان و کل بدنه خودرو را مشاهده خواهید کرد.
بهترین روش بالانس لاستیک
در حالت کلی بالانس چرخهای خودرو به دو شیوه انجام میگیرد:
روش اول استاتیکی: در این روش که به ایستا هم شهرت دارد چرخ بر یک محور افقی قرار میگیرد که قابلیت چرخش دارد. در این حالت چرخی که بالانس نیست معمولا به دلیل وزن بیشتر، در سطح پایینتری قرار خواهد گرفت. برای برگرداندن تعادل، وزنهای مناسب را در نقطه مقابل و قسمت فوقانی رینگ قرار میدهند که درصورت انتخاب صحیح، عدم بالانس از میان خواهد رفت.
روش دوم دینامیکی: این روش را تحت عنوان روش پویا نیز معرفی میکنند که نسبت به استاتیکی پیشرفتهتر است. در روش دینامیکی علاوه بر تشخیص میزان نامتعادل بودن در محور افقی، عدم تعادل چرخها نسبت به محور عمودی نیز مورد بررسی قرار گرفته و رفع میگردد.
آیا بالانس چرخ عقب لازم است؟
شاید سوال کنید که بالانس چرخهای جلو بیشتر لازم است یا چرخهای عقب؟ در پاسخ میتوان گفت که عدم تعادل در هر دو قسمت میتواند معایبی که پیشتر ذکر شد را برای هر بخش از خودروی شما به همراه داشته باشد. طبیعتاً در خودروهایی که دارای محور عقب هستند، به دلیل نقش مهم چرخهای عقب در به حرکت درآوردن خودرو، بالانس بودن آنها بسیار لازم است. چرا که فرمان پذیری، عدم لرزش در سرعت و تعادل در رانندگی را تحت شعاع خود قرار خواهد داد. اما با ظهور خودروهای محور جلو، بالانس نمودن هر دو چرخهای جلو و عقب، الزامی خواهد بود.
سخن پایانی: همان گونه که در کل مطلب اشاره شد، بالانس بودن چرخهای اتومبیل بیانگر این است که وزن خودرو به طور تساوی میان هر چهار چرخ توزیع میگردد. اگر بالانس باشید علاوه بر عملکرد صحیحتر ماشین، عمر لاستیکها مداومتر وایمنی سرنشینها نیز افزایش خواهد یافت. پیشنهاد میکنیم به صورت دورهای از بالانس چرخهای خود اطمینان حاصل کنید و در موارد مشاهدهی عدم بالانس حتما در اولین فرصت آن را رفع عیب نمایید.