تهران، شیخ بهایی، سئول، جنب پل سئول
۰۲۱۲۲۶۱۸۷۶۰ – ۰۹۱۲۵۷۹۵۵۹۷
شنبه تا پنجشنبه 8 الی 20

در این مقاله می خواهیم راجع به تست گیربکس اتومات برایتان بگوییم، تا انتها همراهمان باشید. گیربکس در هر خودرو یکی از اجزای اصلی و مهم محسوب می‌شود و بعد از موتور یکی از قسمت‌های مهم خودرو می‌باشد. درواقع اهمیت گیربکس تا حدود زیادی به محدود بودن دور موتور و‌ گشتاور معین آن مربوط است که موتور خودرو با حداکثر دور خود آن را تولید می‌کند.

از جمله مدل‌های گیربکس می‌توان به گیربکس CVT اشاره کرد که اغلب در ماشین‌های اسپرت، شاسی‌بلند و شهری به‌کاربرده می‌شود. کمپانی‌های نیسان، هوندا و تویوتا ازجمله شرکت‌های خودروسازی هستند که از گیربکس ‌CVT استفاده می‌کنند. اما متأسفانه افراد بسیار کمی با این نوع گیربکس آشنایی دارند و در رابطه با تعمیرات، نحوه عملکرد آن‌ها اطلاع زیادی ندارند. در ادامه با گیربکس CVT و عیب‌یابی آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

تست گیربکس اتومات

نحوه تست گیربکس اتومات cvt

همه ما باید بدانیم استفاده مداوم از گیربکس اتوماتیک، منجر به خرابی آن شده و نیاز به تعمیر و تعویض منظم دارد. برای اطلاع از تست گیربکس اتومات با ما همراه باشید. در صورت بی‌توجهی به خرابی گیربکس آسیب جدی به دیگر قسمت‌ها می‌رسد. با توجه به نتایج مهمی که از این تست به دست می‌آید، سلامت گیربکس را نشان می‌دهد. این تست در دو حالت دنده‌عقب و جلو انجام می‌شود. برای انجام این تست ابتدا باید خودرو را روشن کنید و بعد از رسیدن موتور به دمای نرمال، ترمزدستی را فعال کرده و دنده ماشین را در حالتD قرار دهید و پدال گاز را بفشارید.

زمان تعویض شمع خودرو را اگر نمیدانید حتما بخوانید.

در این صورت دور موتور خودرو نباید بیش از 2000 دور در دقیقه شود. البته این فرایند در خودروهای مختلف کمی متفاوت است و ممکن است دور موتور تا 1800 دور بر دقیقه بالا رود. تست بالا را می‌توانید برای دنده‌عقب یا همان R انجام دهید. فقط به‌جای این‌که دنده را در حالت D قرار دهید باید آن را در حالت R بگذارید. همانند تست قبلی پدال گاز را بفشارید و تغییرات ایجادشده در دور موتور را بررسی کنید. در این حالت هم دور موتور نباید بیش از 2000 دور بر دقیقه شود. اگر این میزان بالاتر از 2000 در دقیقه شود باید بدانید که گیربکس معیوب بوده و نیاز به تعمیر دارد.

برای کسب اطلاعات دقیق تر با مشاوران ما در تعمیرگاه بنز تماس بگیرید.

تست گیربکس اتومات

تست گیربکس اتومات برای سلامت و عیب‌یابی آن انجام می‌شود. گیربکس‌های اتوماتیک علیرغم گیربکس معمولی ضریب دنده زیادی دارد. به‌طوری‌که هنگام تغییر سرعت با گیربکس اتوماتیک شما میزان مشخصی از نیروی تولید موتور را به چرخ‌های خودرو انتقال می‌دهید. با این تغییر حالت، دور موتور ناگهانی تغییر نمی‌کند و شوک ناشی از تعویض دنده را شاهد نخواهید بود.

بیشتر بدانید: صافکاری نقاشی بنز

به‌طورکلی گیربکس اتومات از زمان معرفی تاکنون مورد استقبال قرار داشته و‌ نسبت به گیربکس‌های دیگر تقریباً کمتر استفاده می‌شود. گیربکس اتومات که بانام اختصاری cvt نیز شناخته می‌شود، ساختار بسیار متفاوت‌تری نسبت به نوع گیربکس معمولی دارد. به‌طوری‌که در ساختار آن از چرخ‌دنده استفاده‌نشده و قطعاتی مثل تسمه و قرقره برای ساخت به‌کاربرده شده است.

بیشتر بخوانید: دیاگ بنز

علائم کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتوماتیک برای خودرو همیشه باید در حد نرمال باشد تا بتواند سبب عملکرد بهتر خودرو شود. برخی از علائمی که کم بودن روغن گیربکس را نشان می‌دهند را در ادامه می‌خوانیم:

بیشتر بدانید: تعمیر سانروف بنز

1.     گرمایش بیش‌ازحد گیربکس

در تست گیربکس اتومات باکم شدن سطح روغن گیربکس اتومات، به دلیل عدم روان کاری و اصطکاک بیش‌ازاندازه گرمای بیشتری تولید می‌شود و گیربکس آسیب‌پذیرتر می‌شود. زمانی که گیربکس بیش‌ازاندازه گرم شود، ممکن است بوی سوختگی را حس کنید. درنهایت وجود این مشکل قدرت خودرو را کاهش می‌دهد و جابه‌جایی نامنظم دنده‌ها را به همراه دارد. درهرصورت، قبل از این‌که آسیب زیادی به گیربکس و خودرو وارد شود باید رانندگی را متوقف کنید و با تعمیرکار تماس بگیرید. هر راننده ای باید تایم قطعات مصرفی خودرو خود را بداند، پس کلیک کن و ببین.

2.     تعویض دنده لغزشی

تست گیربکس اتومات گیربکس سالم بدون صدا و هیاهو دنده عوض می‌کند. با این‌ وجود، اگر احساس می‌کنید که دنده در زمان عوض کردن لیز می‌خورد، باید بدانید که روغن گیربکس کم است. لیز خوردن دنده با افزایش سرعت، صدای ساییدن و جابه‌جایی ناگهانی اتفاق می‌افتد و همه این موارد نشان‌دهنده وجود مشکل هستند. اگر این مشکل را جدی نگیرید و به رانندگی ادامه دهید، آسیب زیادی به گیربکس می‌رسانید.

بیشتر بخوانید: تعمیر موتور بنز

3.     تعویض دنده نامنظم

برای تست گیربکس اتومات هر زمان که تعویض دنده به‌درستی صورت نگرفت، ممکن است به کمبود روغن گیربکس مربوط باشد. بی‌نظمی در دنده عوض کردن به‌طور تقه، تأخیر و احساس کوبیدن نشان داده می‌شود. اگر سطح روغن کم یا ناسازگار باشد در زمان تعویض دنده همه قطعات گیربکس را تحت ثاثیر قرار می‌دهد.

 

علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات

صفحه کلاچ ازجمله قطعات مهم در هر خودرویی محسوب می‌شود و باید از سلامت آن مطمئن شوید تا در صورت وجود مشکل بتوانید آن را رفع کنید. برای اطمینان از سالم بودن صفحه کلاچ چندین راه مختلف وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

بیشتر بدانید: تعمیر گیربکس بنز

  • روش اول جا خوردن دنده است. به‌طورکلی اتومبیلی که صفحه کلاچ آن به تعمیر نیاز دارد، به‌سختی در دنده یک و همچنین دنده‌عقب جا می‌خورد. در این حالت شما باید برای تعویض صفحه کلاچ به تعمیرگاه بروید. اما اگر جا نخوردن دنده در همه دنده‌ها رخ داد دلیل اصلی آن تمام شدن روغن گیربکس است.
  • گیرکردن دنده نیز ازجمله مواردی است که نشان می‌دهد صفحه کلاچ تمام‌شده و برای رفع مشکل باید دست‌به‌کار شوید. البته در نظر داشته باشید که هر چه استهلاک ماشین کمتر باشد، هزینه‌های جانبی آن‌هم کمتر می‌شود. پس درنتیجه اگر دنده ماشین گیر کرد بهتر است به فکر تعویض آن باشید.
  • روش دیگر به‌شتاب ماشین مربوط می‌شود. شتاب ماشین یکی از موارد ساده‌ای است که شرایط صفحه کلاچ را معلوم می‌کند. در اغلب مواقع هرچه پدال گاز را فشار دهید بازهم ماشین سرعت قابل‌قبول را ندارد. این مشکل نشانه خرابی کلاچ است و در صورت مواجه با این ایراد برای کنترل بهتر و شتاب بیشتر ماشین بهتر است آن را برای معاینه به تعمیرکار نشان دهید.

تست تقه گیربکس اتوماتیک

تقه زدن گیربکس اتوماتیک علت‌های زیادی دارد. درواقع هر گیربکس اتوماتیک بسته به مدل طراحی و تعداد دنده‌های تعویض شده، می‌تواند عملکرد متفاوتی داشته باشد. برخی از علت‌های تقه زدن عبارت‌اند از:

  • اشکال در رانندگی
  • اشکال در روغن گیربکس
  • خرابی شیر رادیاتور گیربکس
  • وجود مشکل در سوپاپ‌ها

برای تست گیربکس اتومات یا تست تقه زدن در گیربکس اتوماتیک باید نحوه رانندگی خودتان را در نظر بگیرید که رایج‌ترین علت تقه زدن می‌باشد. اگر راننده در زمان تعویض حالت دنده و همچنین تغییر سرعت خود به‌طور نادرست و ناگهانی عمل کند، قسمت کامپیوتری گیربکس به‌مرورزمان فرسوده می‌شود و فشارهای وارده به آن منجر به تقه زدن می‌شوند.

تست گیربکس اتومات بنز

اگر جایی در خیابان ماشین بنزتان خراب شد می توانید با امداد خودرو بنز تماس بگیرید.

نکته دیگری که در تست گیربکس اتومات و تست تقه زدن گیربکس باید در نظر بگیرید این است که گیربکس‌های اتوماتیک نیازمند محیط خنکی هستند و خنک ماندن آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل از مایع خنک‌کننده و یک سیستم در آن‌ها استفاده می‌شود که شیر رادیاتور آن را کنترل می‌کند. پس درنتیجه خرابی شیر رادیاتور سبب حرارت گیربکس و صدای تقه می‌شود.

تست گیربکس اتومات 207

نکته بعدی در تست گیربکس اتومات این‌که در گیربکس‌های معمولی روغن واسکازین استفاده می‌شود و عملکرد روان و صحیح گیربکس را بر عهده دارد. در گیربکس‌های اتومات هم از روغن استفاده می‌شود و اگر روغن آلوده باشد یا بی‌کیفیت باشد، روان کاری گیربکس ضعیف شده و سبب ایجاد صدای تقه می‌شود.

علائم خرابی گیربکس cvt

خرابی گیربکس cvt می‌تواند هزینه بسیار زیادی را برای فرد به بار آورد‌ و در صورت بی‌توجهی به آن قطعات دیگر هم آسیب ببینند. در ادامه با برخی علائم خرابی گیربکس cvt آشنا می‌شویم:

  • نشتی مایع گیربکس
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • ایجاد سروصدای خیلی زیاد
  • بوی سوختگی
  • لرزش چرخ‌دنده‌ها

موارد گفته‌شده نشان‌دهنده خرابی گیربکس اتوماتیک هستند و شما باید از تعمیرکار بخواهید مشکل ایجادشده را رفع کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *