تهران، شیخ بهایی، سئول، جنب پل سئول
۰۲۱۲۲۶۱۸۷۶۰ – ۰۹۱۲۵۷۹۵۵۹۷
شنبه تا پنجشنبه 8 الی 20

علت سوت کشیدن لنت ترمز ماشین به عوامل مختلفی برمیگردد. در ادامه همراهمان باشید تا این دلایل آشنا شوید و راه حل آن را بدانید. سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین اجزای هر خودرو است که به حفظ ایمنی و عملکرد بهینه آن کمک می‌کند. یکی از مشکلاتی که ممکن است در این سیستم به وجود آید، سوت کشیدن لنت‌های ترمز است.

سوت کشیدن لنت‌های ترمز، مشکلی است که عمدتاً به سایش غیرعادی لنت‌ها و دیسک ترمزها برمی‌گردد. این موضوع می‌تواند ناگهانی و بدون هشدار به وجود بیاید و اختلالی در فرآیند ترمز کردن ایجاد نکند.

علت سوت کشیدن لنت ترمز

عوامل متعددی می‌توانند منجر به سوت کشیده شدن لنت‌های ترمز شوند. از تمام شدن لنت‌ها گرفته تا آسیب دیدن فنرها یا حتی وجود خط و خش روی دیسک ترمز، این عوامل می‌توانند عملکرد ترمزها را تحت تأثیر قرار دهند و نیاز به تعمیر یا تعویض اجزای لنت ترمز داشته باشید.

بیشتر بدانید: تعویض لنت ترمز بنز

علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

  • سوت کشیدن لنت ترمز ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد:
  • تمام شدن لنت ها
  • وجود خط و خش روی دیسک ترمز
  • کیفیت بد لنت ها
  • اگر لنت به طور کامل بر روی دیسک قرار نگرفته باشد
  • داغ شدن بیش از حد دیسک و لنت

وقتی لنت ها به حدی سایش یافته باشند که لبه فلزی لنت به دیسک برخورد کند، سوت میکشد. استفاده از لنت‌های نامناسب یا با کیفیت پایین می‌تواند سبب سوت کشیده شدن لنت‌ها شود. دیسک ترمزها اگر دچار خط و خش شوند، باعث سوت کشیدن لنت‌ها میشوند.

استفاده مداوم از سیستم ترمز باعث افتراق گرمایی زیاد و احتمالاً سوت کشیدن لنت‌ها می‌شود. اگر دیسک درست نصب نشده باشند یا در راستای دیسک ترمز نباشند که این موضوع به سوت کشیده شدن لنت‌ها منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت کشیده شدن فرمان ماشین

صدای عادی لنت ترمز

برخی از صداهایی که از لنت ترمز خودرو می‌آید، به وجود اختلالات ممکن است اشاره داشته باشد، اما باید بدانیم که برخی از این صداها طبیعی و معمولی هستند. به عنوان مثال، زمانی که در صبحگاه ترمز می‌گیرید و ترمز وسیله نقلیه سرد است، ممکن است لنت ترمز صدای جیغی آزاردهنده‌ای ایجاد کند که این امر به دلیل سرمایش لنت‌ها است.

همچنین، هنگام ترمز زدن در دفعات زیاد، دمای دیسک و لنت افزایش می‌یابد و این گرما باعث به وجود آوردن صداهای خاصی می شود. این نوع صداها معمولاً عادی هستند و نیازی به نگرانی یا تعمیرات ویژه ندارند.

صدای نویز چندگانه که پس از روشن کردن موتور شنیده می‌شود نیز ممکن است از سیستم خودآزمای ترمز ABS ناشی شود و نیاز به تعمیر یا سرویس خاصی نداشته باشد.

اگر بنز دارید برای تعویض لنت آن به تعمیرگاه مرکزی بنز در تهران مراجعه کنید.

راههای از بین بردن صدای لنت ترمز

  1. تعویض لنت‌ها: لنت‌های فرسوده یا آسیب‌دیده صداهای غیرطبیعی ایجاد میکنند. اگر لنت‌ها خیلی فرسوده شده‌ باشند، تعویض آنها موجب از بین رفتن صدای آزار دهنده سوت کشیدن لنت ترمز می شود.
  2. استفاده از لنت‌های با کیفیت: لنت‌های با کیفیت بالا دارای مواد و طراحی مناسبی هستند که می‌توانند صداها را به حداقل برسانند. انتخاب لنت‌ خوب و معتبر از شرکت‌های معروف، می‌تواند کیفیت کارکرد را مشاهده کرد و به دنبال آن صداهای اضافی نیز قطع می شود.
  3. استفاده از گریس لنت: استفاده از گریس لنت (لوبریکانت ترمز) در نقاط تماس لنت‌ها با سیستم ترمز می‌تواند از فرسایش شدید و ایجاد صداهای آزاردهنده جلوگیری کند.
  4. بستن لنت توسط تکنسین ماهر برای جلوگیری از اشتباه بستن لنت ها موثر است تا صداهای اضافی ندهد.
  5. استفاده از روغن کاری بر روی قطعات مربوط به ترمز، به خصوص سطوح تماس لنت‌ها با دیسک ترمز و نقاط اصلی سیستم ترمز، می‌تواند در کاهش صدای لنت ترمز تأثیرگذار باشد.

علت سوت کشیدن لنت ترمز نو

علت سوت کشیدن لنت ترمز نو به عوامل مختلفی برگردد.

  • لنت‌های ترمز جدید باشد
  • خرابی گیره یا فنر لنت
  • لنت های بی کیفیت
  • دیسک ترمزخط و خشی
  • ترمز زیاد

زمانی که لنت‌های ترمز تازه نصب شده‌اند، ممکن است به علت تماس اولیه با دیسک ترمز یا سطح لنت‌ها، صداهایی شبیه به سوت کشیدن ایجاد شود. این موضوع در آغاز استفاده از لنت‌های تازه نصب شده معمولاً طبیعی است و پس از چند بار ترمز زدن، صدای آن کاهش می‌یابد.

اگر گیره‌ها یا فنرهایی که لنت‌ها را در محل خود نگه می‌دارند، خراب یا فرسوده باشند، ممکن است لنت‌ها به نحو غیرطبیعی حرکت کنند و صدای سوت کشیدن ایجاد شود.

استفاده از لنت‌های ترمز بی کیفیت می‌تواند به صدای سوت کشیدن منجر شود. کیفیت لنت‌ها و ترمزها بسیار مهم است. دیسک ترمزهای آسیب‌دیده و یا دارای خط و خش با لنت ترمز تداخل داشته باشد و صدای سوت کشیدن را ایجاد میکند. ترمز زیاد یا فشار زیاد در هنگام ترمز زدن ممکن است لنت‌ها را به نحو زیادی فشرده کند و باعث صدای سوت کشیدن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *